Ak už viete, čo je to SEO, mali by ste tiež vedieť, ako sú slová kľúčový faktor úspechu. Slová sú základným prvkom SEO, základný identifikátor významu čohokoľvek. Vedeli ste, že podľa druhu a tvaru slov, ktoré používate na stránke, môžte ovplyvniť niekoľkonásobne množstvo návštevníkov na vašej stránke? Či už si vyberáte:
Takže nasledujúce riadky sa vám zídu, ak rozmýšľate nad rastom návštevnosti stránky. Pre príklad môžte vidieť nižšie graf dennej návštevnosti jedného môjho klienta a jeho mladej webstránky, ktorému sa len optimalizáciou základných SEO prvkov cez úpravu kľúčových slov v nadpisoch a texte podarilo do polroka zvýšiť návštevnosť v priemere aj o 100%. Sviatky a nový rok sa prejavili všeobecným poklesom hľadanosti, lebo ľudia trávili menej času na internete, ale na nový rok opäť vystrelili denné návštevy stránky z prirodzeného hľadania z organiky Googlu nahor na takmer sviatkovú úroveň, čo potvrdilo, že nárast návštevnosti cez sviatky nebol tiež len sezónny výkyv.
Možno vás zarazí fakt, že ak použijete tematicky príbuzné slovo miesto pôvodného napr. v nadpise, texte článku, jeho URL adrese, môže to spôsobiť také zmeny, že môžete zvýšiť návštevnosť článku až o stovky návštevníkov a celého webu až o tisícky. Pozrite sa opäť na príklad nižšie, aký je dramatický rozdiel v tom, koľkokrát zadajú ľudia do Googlu hľadanú frázu (slovo) "účes" a koľko "účesy". Taká drobnosť, čo poviete? Hneď viete, čo ľudia hľadajú, po čom je dopyt, na ktoré slová si optimalizovať svoju webstránku.
Nižšie je zas vyobrazený trend, kedy sú spomínané kľúčové slová hľadané v Googli viac a kedy menej. To napovedá fakt, že je dobré sa prispôsobiť používaniu kľúčových slov a ich frekvencii používania v určitých obdobiach viac a inokedy menej.
Čo teda potrebujete vedieť a urobiť, aby ste tieto fakty využili?
Prečo sa zaoberáme Googlom už pravdepodobne viete, ak nie, prečítajte si vyššie spomínaný článok. Aby sme mohli vôbec pomýšľať na to, že sa naša webstránka bude niekedy nachádzať vo výsledkoch vyhľadávania na popredných miestach, je nutné dodržiavať aj Googlom deklarované zásady. Pozrime sa teraz na ne.
Google si kontroluje isté pravidlá, ktoré by mali všetky stránky dodržiavať, ak chcú byť zaindexované vo vyhľadávači a ponúkané hľadajúcim. Ako ste isto vytušili, pre stránku je dôležitý obsah, ale aj ďalšie veci, ako napr. prepojenie s inými stránkami tzv. odkazmi. Preto Google vytvoril tzv. algoritmy (postupy) hodnotenia obsahu a prepojenia stránok:
algoritmus Panda |
algoritmus Penguin |
stanovuje a hliadkuje nad pravidlami OBSAHU |
dohliada a uplatňuje pravidlá PRELINKOVANIA stránok |
Pozrime sa preto na ich základné odporúčania.
Ak nedáte na stránku dostatok dôležitých informácií pre konkrétne skupiny ľudí a teda pre konkrétne kľúčové slová, ktoré môžu títo ľudia hľadať, stránku nemusíte ani spúšťať, veľmi dôležitá je textová časť obsahu, ktorou sa definujú napr. obrázky, všimnite si, ak niečo hľadáte v Googli, koľkokrát vám vybehne ako potenciálny výsledok obrázok.
Nič nie je večné, preto ak napíšete dnes nejaký článok, za polroka už môže byť nevhodný a treba ho napr. doplniť, aktualizovať alebo z neho odkazovať na nový čerstvý, ak na stránke nie je tzv. pohyb (čo si roboti vedia overiť porovnávaním obsahu v čase), nečakajte zázraky z umiestnení vo vyhľadávačoch.
Čím viac informácií a do hĺbky ku konkrétnej téme uvediete, tým väčší význam bude mať obsah pre ľudí a určite si to všimnú aj roboty vyhľadávačov.
Výrazne neodporúčam kopírovať texty z inej stránky na tú svoju, racionálne to nemá význam a vyhľadávače sa veľmi hnevajú a penalizujú takéto pokusy.
Ide o to, že každá téma, každý obsah sa dá deliť na menšie časti celku, každá z týchto častí sa dá rozviesť na zvlášť podstránku, t.z. každá takáto podstránka má svoje originálne jedinečné kľúčové slovo, ktoré definuje danú časť celku, napr. "pánske účesy v sekcii účesov", "časť 1 z procesu 5 krokov" a pod., čiže akoby ste si vytvárali:
Takto naplánovaný a vytvorený obsah vytvorí sieť stránok s obsahom a použitými kľúčovmi slovami, ktoré správnym prepojením takzvanými odkazmi sa môžu vzájomne podporovať, vždy viac tie slová, ktoré sú momentálne sezónne dôležité podľa vyššie naznačeného grafu (zimné účesy, novoročné účesy), ide o t.z. prelievanie dôležitosti stránok. To je vnútorné prelinkovanie.
Potom je ešte možnosť, že vaša stránka bude odkazovať na inú napr. partnerskú stránku a opačne, čo má taktiež veľký význam. Základné pravidlo ale znie meniť si odkazy len s tematicky podobnými stránkami! Čím viac kvalitných (!) stránok na vás odkazuje, tým máte väčšiu dôležitosť v očiach vyhľadávačov.
Vedeli ste, že okrem spomenutého je pre vyhľadávače veľmi dôležitá odozva návštevníkov na obsah na webstránkach? Pozrime sa, čo to znamená a taktiež na problematiku využitia tzv. dlhého chvosta, kedy nie je návštevnosť ten najdôležitejší faktor.