x Tvorba stránky
PRIVATEZONE


Login:


Pass:


Čo to je SEO a ako súvisí s mojou webkou?

O SEO by ste mali určite vedieť aspoň základy, ak si plánujete vytvoriť webstránku alebo už nejakú máte a viete, čo je to vyhľadávač (napríklad Google). SEO je v zjednodušení veľmi efektívna a bezplatná forma propagácie webstránky vo vyhľadávačoch. Nie je to nič tažké na pochopenie a navyše vám to pomôže, ak riešite jeden z nasledujúcich problémov:

  • máte malú návštevnosť svojej webky alebo zatiaľ žiadnu, ak si stránku ešte len idete vytvoriť a chcete mať lepšiu návštevnosť na nej než zvyšok konkurencie, lebo väčšina buď kašle na SEO z jeho nepochopenia alebo nedocenenia,
  • chcete získavať návštevníkov na svoju webstránku zo zdroja, ktorý dodáva drtivej väčšine webstránok najviac návštevníkov zo všetkých možných kanálov návštevnosti na internete, pripájam štatistiku zdrojov návštevnosti mojich a partnerských stránok (tvorbastranky.sk, pozitivne-myslenie.sk, futbalfan.sk), kde môžte vidieť, že ich návštevnosť z neplatenej časti vyhľadávačov (Organic Search, výsledok SEA) všade prevažuje, čo je prípad drtivej návštevnosti stránok, kde sú hlavným zdrojom návštevnosti vyhľadávače (približne 50-95% z celej návštevnosti)

Zdroje návštevnosti stránok

  • to znamená, že kde sú ľudia a tým potenciálni zákazníci, tam sa treba dostať a preto by vás mali vyhľadávače stále a vždy zaujímať, ak chcete využiť jeden z najzacielenejších, najmasovejších a najlacnejších spôsobov propagácie na internete,
  • nezobrazuje sa vaša stránka vo vyhľadávačoch (na Slovensku hlavne v Googli) na popredných miestach, keď si v nich vyhľadávate informácie, ktoré ponúkate na svojej stránke,
  • počuli ste čo to o SEO, ale nejako ste sa v tom zamotali a chcete tomu chápať správne, lebo tušíte, že je to príležitosť získania konkurenčnej výhody,
  • nemáte peniaze nazvyš a hľadáte neplatenú formu propagácie?

Bojíte sa, že SEO je nejaká strašne technická vec? SEO je optimalizácia vašej webstránky pre vyhľadávače (SEO = Search Engine Optimization). SEO je pochopenie, ako súvisia ľudia s vyhľadávačmi a pár krokov, ako túto súvislosť využiť pre zpropagovanie svojej webstránky.

SEO je tak jednoduché

Podstata SEO je nasledovná:

  1. máme webstránku a chceme, aby sa o nej dozvedelo čo najviac ľudí a navštívilo ju,
  2. to dosiahneme tak, že sa propagujeme tam, kde vieme, že je veľa ľudí, kde zameriavajú svoju pozornosť, čiže do TV, časopisov, rádia, bilboardov, sú to zdroje pozornosti, ale často veľmi drahé,
  3. v internetovom svete sú takýmto zdrojom obrovskej potenciálnej návštevnosti vyhľadávače ako Google s jedným rozdielom, sú buď zadarmo (tomu sa práve venuje SEO) alebo extrémne lacné v rámci platenej reklamy oproti TV, rádiu a pod.,
  4. navyše vyhľadávač je oveľa lepšie cielený zdroj ako TV, rádio a pod., lebo každý hľadajúci dostane len to, čo hľadá a nie to, čo nepotrebuje alebo by ho otravovalo ako klasická reklama na prací prášok v TV v strede akčného filmu,
  5. ľudia moju stránku vo vyhľadávači nájdu, ak budem mať na nej kvalitný obsah,
  6. vďaka nemu sa umiestniť vo výsledkoch vyhľadávania na popredných miestach a je teda veľká pravdepodobnosť, že na odkaz na moju webstránku ľudia kliknú a tak sa na ňu dostanú,
  7. zhrnutie SEO teda je:
    1. chcem veľkú a kvalitnú návštevnosť na svojej webstránke,
    2. svoju stránku musím preto dostať tam, kde je veľa ľudí a kde si ju môžu všimnúť,
    3. všimnúť si ju môžu vo vyhľadávačoch, lebo veľa ľudí hľadá informácie na internete práve v nich a preto musím dostať svoju stránku do nich,
    4. budem ju tam mať, ak si spravím kvalitne SEO = vyhľadávač sa o mojej webstránke dozvie a nájde na nej kvalitný obsah,
    5. vďaka kvalitnému obsahu sa dostanem na popredné pozície vo vyhľadávači,
    6. a budem sa tešiť zo zvýšenej návštevnosti, propagácie a z nových zákazníkov

Ak s vyššie vymenovanými bodmi súhlasíte, čítajte ďalej, kde si ukážeme podstatu čara SEO a absolútnu myšlienku SEA, ktorú veľa marketérov a majiteľov stránok podceňuje a preto pochopí a robí celé SEO zle a frustruje ich to, lebo nechápu, prečo sú vyhľadávače také používané a tlačia zle na SEO pílu.

Ako to, že vyhľadávače používa tak veľa ľudí?

Čo je SEO?

Veď si vezmite, čo urobíte, ak potrebujete vyhľadať niečo na internete a nepoznáte konkrétnu stránku, kde nájsť odpoveď na vašu potrebu resp. otázku? Spustíte si internetový prehliadač a rovno sa vám otvorí napr. vyhľadávač Google alebo si ho sami spustíte, zadáte hľadané slová a necháte si vyhľadať zoznam stránok, ktoré by mali obsahovať tematické informácie k slovám, ktoré ste zadali do vyhľadávača a následne kliknete na niektoré ponúknuté odkazy, čím sa prenesiete na konkrétne stránky a buď tam už danú vami hľadanú informáciu nájdete alebo nie. A toto je to najpodstatnejšie- relavantnosť.

Relevantnosť

Kvalitné vyhľadávače používa veľa ľudí, lebo prinášajú odpovede na to, čo hľadáme. Určite súhlasíte, že ak niečo nefunguje, idete od toho preč a čo funguje, to používate. Vyhľadávače (hlavne Google) to pochopili. Čo ponúkajú? Odpovede na to, čo ľudia v nich hľadajú.

Predstavte si, že hľadáte niečo vo vyhľadávači, ktorý vám ponúkne zoznam stránok, kde by mali byť informácie, ktoré hľadáte. Ak by ste vo vyhľadávači hľadali miestne predajne s kvalitnými rybárskymi prútmi a vyhľadávač by vám ponúkol následne zoznam stránok, kde si môžete kúpiť plastickú trhavinu, asi by ste si povedali, že vám ponúka sprostosti a nie je vám k ničomu. Prestali  by ste ho používať a on by postupne zanikol. To si majiteľ vyhľadávača teda nemôže dovoliť. Preto jeho snahou je ponúknuť hľadajúcemu odpovede na jeho požiadavky tým, že mu ponúkne vždy zoznam čo najrelevantnejších webstránok s informáciami, ktoré naozaj budú mať odpovede na otázky hľadajúceho a hľadajúci tak s radosťou využije daný vyhľadávač aj nabudúce. Hovorí sa tomu zacielená relevantnosť s pull princípom.

Pull princíp

Pull znamená ťahať, teda že vy nevtláčate dané informácie ľuďom do hlavy ako klasické reklamy (push- tlačiť), ale ľudia si ich sami hľadajú. Nie je na škodu si pamätať toto pravidlo celkovo v marketingu, že všetko, čo funguje pull princípom je zákazníkmi oveľa ľahšie akceptovateľné a zaujímavejšie, lebo niečo nemusia, ale môžu a majú dojem, že oni sa rozhodujú, čomu dajú svoju pozornosť.

Bezplatnosť

Bezplatné SEO

Všimli ste si aj to, že hľadáte informácie napr. v Googli zadarmo? Preto vyhľadávače hromadne používame, ak dáte niečo zadarmo, ľudia to radi použijú a i opakovane, ak sa im to osvedčilo a prinieslo požadované uspokojenie (nájdenie kvalitnej informácie). Môžeme teda vo vyhľadávačoch hľadať bezplatne a dostaneme v rámci výsledku hľadania zoznam stránok, ktoré sú zoradené podľa kvality (tzv. organické prirodzené výsledky vyhľadávania), pričom dané poradie sa nedá zaplatiť. Táto časť vyhľadávačov nefunguje na princípe "kto má viac peňazí, je ho viac vidieť", ale základom vyhľadávačov je filozofia "kto prináša kvalitné informácie, bude ho vidieť". Celé fungovanie tohto systému je priamo neovplyvniteľné peniazmi, nedá sa to priamo zaplatiť ako klasická reklama, funguje to na princípe bezplatnej objektívnej snahy dodať čo najpresnejšie informácie hľadajúcemu a preto je tento zdroj návštevnosti taký zaujímavý.

Pravdaže, celá táto mechanika ak funguje, musí sa o ňu niekto starať a teda musí na niečom zarábať. Preto vyhľadávač pri organických výsledkoch vypisuje aj platenú reklamu, ale o tej niekde nižšie.

Pravidlá

Preto to napr. Googlu funguje. Má najlepšie hodnotiace algoritmy stránok a múdro ich využíva v prospech nás ľudí- hľadajúcich. No ale vezmite si, ak by vám Google ponúkal aj keď správne a hodnotné tematické stránky, ale stále len určité a niekým pretlačené, možno by sa vám to nepáčilo, lebo by ste v tom cítili lobizmus. Preto si Google a i. povedali, dajme šancu všetkým, aby sa mohol blog študenta ekonomiky zobrazovať kľudne aj pred webstránkou napr. bohatého ekonomického časopisu. No a ako sa ten študent môže dostať do popredia? Tak, že dodržiava základné pravidlá SEO.

A ideme so SEOm do praxe

Poviete si, fajn Pavol, konečne rozumiem trošku vyhľadávačom. Ale mňa zaujíma, čo robiť teda s mojou stránkou, aby som bol v nich na prvých miestach, ako presvedčím vyhľadávač, že moja stránka je number one? Dobrý dotaz. Tak poďme na to. Budeme rozmýšľať ako majiteľ webstránky. SEO je súbor krokov, v rámci ktorých musíme pri vytváraní webstránky:

  1. vytvárať na nej obsah- slová vo forme textu, obrázkov, videí, audia...,
  2. následne sa musí vyhľadávač o vytvorenom obsahu a webke dozvedieť,
  3. musí zhodnotiť vašu stránku ako prínosnejšiu, než sú ostatné

1. Ľudia a roboti rozumejú obsahu vďaka slovám

Kľúčové slová

Na tento fakt by ste mali myslieť skôr, než si začnete tvoriť webstránku. A na tom stojí a padá všetko ohľadne SEO a vyhľadávačov. Slová. Základom vášho SEO je zistiť, ako vytvoriť alebo upraviť slovný obsah vašej stránky. Slovo je najmenší prvok informácie a ten najdôležitejší. Áno, musíte si dávať pozor na slová. Ale neľakajte, ide o toto:

  • mali by ste vytvárať obsah stránky najskôr prirodzene, ako vám plynú myšlienky a tie prirodzene vytvárajú slová vo vašej hlave,
  • tým zabezpečíte jedinečnosť a originalitu vašich myšlienkových postupov a ľudí, ktorí myslia podobne ako vy,
  • následne si zistiť, ktoré slová v texte najčastejšie používame, z čoho prirodzene vyplýva, že tieto výrazy budú hlavnou témou daného obsahu,
  • následne si zistiť, či nami použité tvary najčastejšie napísaných slov hľadajú aj ľudia vo vyhľadávačoch alebo skôr zadávajú pri hľadaní ich synonymá alebo množné číslo, hovoríme tomu kľúčové slová,
  • obohatiť následne svoj text, obrázky, videá a iné prvky stránky o takéto kľúčové slová

2. Oboznámte vyhľadávač o novom obsahu

Obsah by ste vytvorili, ale ako sa o ňom môže vyhľadávač dozvedieť? Najlepšie mu dať o tom vedieť alebo nechať odkazovať na svoju webstránku inú webstránku. Čo urobí potom vyhľadávač ako Google? Keď si nájde čas, pošle svojho robota na vašu stránku, ktorý sa pozrie, čo na nej máte.

Tip: Informovať Google o vašej novej stránke s obsahom môžte na tejto adrese.

3. Robot vám zhodnotí stránku

Robí to preto, aby mohol následne porovnať, aké slová ste použili vy na stránke a aké slová zadáva človek hľadajúci vo vyhľadávači. A robot vyhľadávača si:

  • otvorí vašu stránku a v priebehu sekundy či pár sekúnd si prečíta a zapíše informácie vašej webstránky (čo je v nadpisoch, odstavcoch, odkazoch, obrázkoch...) do svojej databázy, niečo ako študent, ktorý si urobí poznámky na prednáške,
  • následne sa tieto informácie v databáze analyzujú a počítajú ich hodnoty, vytvárajú parametre, aktualizujú sa
  • potom ak človek hľadá vo vyhľadávači a zadá nejaké slová, vyhľadávač zhodnotí, či sa jeho hľadané a vaše použité kľúčové slová tematicky zhodujú a informácie na vašej stránke môžu byť prínosné hľadajúcemu (relevantnosť)
  • a či nie ste označený ako nevhodná či penalizovaná webstránka,

...ponúkne vašu webstránku hľadajúcemu vo výsledku vyhľadávania (stránka s výpisom všetkých vhodných webov na hľadajúci dotaz, tzv. SERP- search engine results page).

Roboti a technika SEO

Je to základný technicko-psychologický výsledok fungovania vyhľadávačov a našej SEO snahy. Ale tu je posledný veľký háčik. Ako dostať odkaz s popisom svojej webstránky pred ostatné? Zoradenie stránok vykonávajú algoritmy vyhľadávača (postupnosti krokov a logických operácií hodnotenia stránok) a robia to veľmi inteligentne.

Čo je to SERP?

Robia to vtedy, keď niekto hľadá niečo konkrétne vo vyhľadávači, vyhľadávač si prechádza svoju databázu zosnímaných stránok a zoradí ich podľa relevantnosti istých parametrov. Každý vyhľadávač ich má rôzne a sú väčšinou ich tajným know-how, no snažia sa ich prispôsobiť tak, aby boli výsledky čo najkonkrétnejšie a teda najpoužiteľnejšie. Google deklaruje týchto parametrov stovky. A práve kvôli tomu, aby stránky vedeli, čo je dôležité pri hodnotení a zoraďovaní webov samotným napr. Googlom, začali analyzovať prvky stránok podľa dosiahnutých pozícií a tak stanovili dôležité a menej dôležité SEO parametre. Navyše napr. Google nám s tým pomáha aj tak, že pravideľne informuje, čo určite robiť a čo určite nerobiť s webmi pre dobré hodnotenie v Googli.

Aké sú to parametre, ako sa merajú, čomu sa treba venovať a ako popisujem napr. v článku o prvých dvoch parametroch TITLE A DESCRIPTION (nie je to nič ťažké, ba dokonca kto ich používa len pár, predbehne konkurenciu, lebo tá na celé SEO úplne kašle, lebo si myslí, že nie je potrebné, čím sa ale oberá často o pekné tržby). Navyše, väčšinou nepotrebujete ani žiadne programátorské či iné schopnosti, len správne informácie, ktoré sa na týchto stránkach dozviete.

Človek si povie, no fajn, ale:

  • ak mám robiť SEO, sú v tom minimálne časové náklady, nie? Ako ich minimalizovať?
  • prečo sa stále spomína len Google, iné vyhľadávače tu nie sú? Nie je to monopol?
  • prečo to celé robí, musí niekde na tom zarábať, dobre myslím?
  • platí naozaj, že SEO + PPC = SEM? Čo to je a ako to môžem využiť?
  • dá sa robiť SEO na stránke aj mimo stránky? Ako?
  • čo sú to BlackHat SEO techniky a prečo sa ich vyvarovať, lebo ma určite napadne ich využiť v SEO?
  • ako ich Google trestá?

Čítajte ďalej a dozviete sa.


Boli pre Vás tieto informácie prínosné?

Napíšte a vyriešte si nejasnosti

comments powered by Disqus

Autor Pavol Provazník
Ahoj, som Pavol Provazník, zaoberám sa už vyše 6 rokov internet marketingom a túto stránku som napísal aj pre Vás. Budem rád :-) za spätnú odozvu. Pridajte si ma na .

Sledujte najnovšie trendy na sieťach


Facebook návody Google+ návody Youtube návody Linkedin Skype komunikácia Napíšte mi
Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies na svojom zariadení.
© SmartLink, s.r.o. 2013-2016 | Ochrana údajov | Obchodné podmienky | Pavol Provazník | Partneri | Kontakty