Slovo affiliate znamená niečo ako pobočka, pridruženec, člen. To už napovedá, že ide o nejaký druh partnerstva, presnejšie partnerskej podpory, najpresnejšie partnerskú propagáciu. Okrem výrazu affiliate sa môže použiť aj affiliate marketing alebo partnerský program alebo provízne partnerstvo. O čo teda ide konkrétnejšie?
Keď chcete, aby vás bolo vidieť na internete, kúpite si napr. reklamu na Googli alebo Facebooku. Pri klasickej reklame najskôr vynaložíte peniaze na reklamu, teda máte výdavky a až následne očakávate návratnosť teda príjmy. Pri affiliate máte diametrálne menšie prvotné výdavky, potom najskôr zarábate, teda máte príjmy a až potom máte výdavky na propagáciu. Čo z toho vyplýva? Pri dobre nastavenom affiliate marketingu v podniku bude affiliate najefektívnejším druhom propagácie celej firmy.
Rozpis nákladových položiek pre affiliate nájdete nižšie v článku.
Affiliate je v jednoduchosti odporúčanie vás druhým človekom tretím osobám. Vy niečo ponúkate v rámci svojho biznisu, niekomu sa môže páčiť čo ponúkate a preto vás môže doporučiť iným ľuďom napr. svojim známym a tí u vás nakúpia. Vy teda zarobíte a následne zaplatíte až zo zarobenej čiastky človeku, ktorý vás doporučil. Dáva vám to zmysel? Jednoduché. Tento druh propagácie prekleňuje prvok neistoty efektívnosti klasickej reklamy. Navyše je absolútne merateľný. Prečo sa k tomuto modelu propagácie uchyľuje stále viac a viac ľudí, firiem? Lebo funguje, jednoducho je to jedna z najefektívnejších foriem propagácie a reklamy.
Opäť si vezmime príklad klasickej reklamy. Čo robí? Pozeráte televíziu a ide reklama. Možno ju vnímate jedným okom, možno vás zabaví, možno vás už otravuje, ale koľko reklám v TV vás osloví resp. presvedčí? Alebo vám volá nejaký predajca, nebodaj vás navštívi a hovorí vám o super vlastnostiach svojho produktu, ale isto sa zhodneme, že mu akosi neveríte a už ste takých videli xyz. Alebo vám príde letáčik s reklamou do schránky. S koľkými ste si už bez ľutosti radšej zakúrili pod špekáčikmi na záhrade bez prezretia obsahu?
A teraz si prestavte, že sedíte s kamarátom pri pivku alebo s kamarátkou pri pizzi a pýtate sa, ako im funguje ich vysávač, ako boli spokojní s tvorcom webstránok, čo im robil webovú prezentáciu, príp. ktoré okná by si vybrali, lebo si nejaké zháňate do bytu, lebo tie staré sa vám rosia? Povedia vám svoj názor a teraz si zaspomínajte, koľkokrát ste si niečo kúpili na základe toho, že vám to blízky človek doporučil alebo povedal na to svoj názor? A affiliate operuje práve s touto záhadnosťou. Dáme na názor ľudí, ktorých poznáme, ktorým veríme, s ktorými je nám dobre či o ktorých vieme, že sú v niečom odborníci. A celý kvalitný affiliate by mal stáť na tomto. Na odporúčaniach:
Predstavte si, že by ste ponúkali affiliate spôsobom nejaký svoj produkt s vysokou províziou pre odporúčateľa. Ten si povie, to je jedno, aký je to produkt, môžem si na tom zarobiť. Tak rozpošle všetkým svojim známym info, aký je váš produkt super a že by si ho kúpil aj on sám. Niektorí jeho známi ak to urobia a zistia, že produkt až taký super nie je, tak napíšu tomu svojmu odporúčateľovi, čo za shity to propaguje a prestanú mu veriť. To znamená, že nabudúce mu už neuveria a tento spôsob propagácie prestane fungovať cez neho ako sprostredkovateľa. Takže pamätajte, základom je váš kvalitný produkt.
Ešte takou podpodmienkou je, že sa musí tento produkt dať kúpiť cez vašu webstránku, najlepšie vlastnú webku. Inak by sa doporučenie a realizácia kúpy nemohli zaevidovať a automaticky spárovať affiliate softwarom (nižšie v článku sa dozviete tip za milión, ako ušetriť cez 200€ na affiliate software)
Ak niekomu predáte vysávač, ktorý pri prvom zapnutí vydýchne obláčik spáleniny či nedodržíte reklamačné podmienky, asi ťažko od neho budete chcieť, aby šíril o vašom shite posolstvo s úsmevom na tvári ostatným. Preto začnite s týmto spôsobom propagácie pre váš super produkt až vtedy, keď už máte nejakú prvotnú spokojnú klientelu.
Na doporučiteľovi (vašom propagátorovi) to celé začína alebo padá. A následne na tom, koľko má kontaktov, blízkych či známych. Lebo ak máte super produkt, nadšeného zákazníka doporučiteľa, ale on nemá žiadnych dôverujúcich ľudí v mobile či emaile, asi sa ťažko nájde niekto, kto by mu zparuky dôveroval. Zachytili ste dôležitý pojem? Dôverujúci známi. Čím väčšou autoritou je váš spokojný zákazník, tým lepšie. Je ale pravda, že si často človek nevyberie svojho zákazníka, preto sa tento bod nedá až tak ovplyvniť.
A to doslova. Súhlasíte s tým, že ak by vás kamarát(ka) presviedčal(a), aby ste si kúpili nový geniálny koktejlový mixér, ale vy už máte tri a aj tak ich nepoužívate, bude vám to po čase liezť na nervy? Preto je dôležité, aby mal affiliate pre vašich nadšených zákazníkov vypracovaný dobrý návod, aby im vysvetlil, že netreba každému všetko za každú cenu ponúkať.
Máte dych vyrážajúci produkt- spešl kosačku novej generácie za 1000€, entuziazmom nabitého zákazníka z vášho produktu, aj ochotné kontakty na kúpu, spokojný zákazník by vás aj doporučoval, ale nemá možno čas, lebo si musí zarábať v práci. Tak mu povedzte, však ma doporuč kolegom, ktorým sa zíde môj produkt a ja ti dám 30% z tržby za tento výrobok. Čo poviete? 300€ provízia z predaja kosačky a pomaly nemusí chodiť váš odporúčateľ do práce, ktorú možno nemá rád. Preto je veľmi dôležité si nastaviť plán, či dáte doporučovateľovi svojich produktov vecné či finančné či zľavové odmeny a či ich poskytnete za doporučenie či až za realizáciu nákupu. Kvalitné affiliate systémy vedia pracovať s oboma verziami, pravdaže výhodná je hlavne tá druhá. % provízie je tiež na vás, aby bolo atraktívne ale tiež veľmi nepredražovalo produkt.
Poznáte ten pocit, keď vám pípne na mobile smska, že vám došla výplata? Predstavte si, že by ste svojho doporučovateľa naťahovali, že mu vyplatíš províziu o týždeň, resp. momentálne peniaze ešte nedošli alebo že zamlčíte predaj cez jeho kontakt. V tom momente by ste u neho skončili. Affiliate je spolupráca na základe dôvery. Preto je veľmi dobré motivovať doporučovateľa kvalitnou províziou, ale aj včasnou, presnou a pravideľnou výplatou, ktorú si zaslúži. A na to, aby si ju mohol sledovať, treba kvalitný software.
Máte bohovský produkt, máte......áno a máte aj nové produkty každý rok. Ale ako evidovať vlastne všetko od doporučenia až po vyplácanie? Na to slúžia affiliate programy, ktoré všetko technicky zmerajú a navyše poskytujú prehľadné štatistiky aj pre vašich odporúčateľov, kde si môžu priebežne sledovať provízie. Pozrime sa preto ďalej: