Copywriting a tvorba obsahu stránky
Ide o časť tvorby webu,
tvorbu obsahu (textového obsahu), kedy je treba asi najviac pozornosti a energie. Text či video a iné prvky na stránke predávajú. Ale opäť nastupuje psychológia. Text môže byť nezaplatiteľne zaujímavý a prínosný, ale ak stránka nejako na začiatku nezaujme, návštevník odíde. Je to
ako so psychológiou rozhovoru. Na začiatku treba prelomiť ľady (ostych, nedôveru) vtipom či úprimnosťou, potom dodať podstatnú informáciu (hlavný prínos, zoznam výhod, referencie) a na konci motivovať k akcii (registrácia, kúpa a pod.). Toto všetko ovplyvňuje aj
copywriting v spojení s
optimalizovaním stránky pre vyhľadávače.
Ako na optimalizovaný copywriting
- začnite s prieskumom a stanovením kľúčových slov (KWs), využite analýzu kľúčových slov pri výbere názvu domény
- každá stránka domény má iný obsah, preto nezabudnite, že pre každú stránku voľte iné hlavné KW
- používajte toto jedno hlavné kľučové slovo na danej stránke v nadpise, podnadpisoch, odkazoch, obrázkoch, meta popisoch (onpage optimalizácia pre vyhľadávače)
- vyhnúť sa stereotypom a klišé
- texty písať prirodzene a po ich napísaní skontrolovať hustotu vybratého KW alebo frázy a doplniť ho na úroveň 5-7% z celej hustoty všetkých slov stránky (odporúča sa :-)
- využívať hierarchiovanie článkov, dobré pre roboty a SERP (využívať kategórie a tagy napr. vo Wordpresse, breadcrumbs v rámci rich snippets)
- oživte text aj diagramami, grafmi vývoja, videopredstavením, foto dokumentáciou, pridajte zoznamy, špecifikácie, vychytávky, detaily
- poskytnúť užívateľské návody, prípadové štúdie, tipy, rady, FAQ sekciu
- porovnanie s konkurenciou
Idey a tipy pre nadpisy a texty
- nadpis musí zaujať na prvý pohľad, ale robot je vec technická, preto treba hlavné KWs stránky uviesť už v nadpisoch čo najbližšie ich začiatku
- získať hľadanú tému resp. čo k danej téme hľadajú ľudia po svete možno na www.quora.com, www.topsy.com, Google Alerts atď.
- prvý nadpis musí byť vidieť po načítaní stránky, zreteľne, výrazne, hlavne veľkosťou, pozor na privysoké headrové obrázky
- čo tak hyperbolizovať (preháňať) nadpis
- snažiť sa o dĺžku nadpisu max. do 1 riadku
- z kvalitne virálneho obsahu musí mať človek WOW efekt, pocítiť emóciu (i možno negatívnu)
- ak chceme zaujať pozornosť v článku na blogu, musí sa čitateľa týkať, byť cieľovou skupinou, musí mať potrebu článok čítať z nejakého dôvodu, preto je dobré začínať s "kto/čo, koľko, kde, kedy, ako, prečo?" a mali by byť tieto otázky i v nadpise (Prečo je voda tekutá?, Ako si vyrobiť šťastie?)
- zamerať sa na 1-2 otázky z tých vyššie uvedených ako na hlavnú tému v obsahu
- článok je robený na to, aby ukázal výsledky napr. výskumu, na ktorý iní nmedošli alebo nemali čas, alebo nemajú k nemu prístup
- premýšľať, na čo moje cieľové publikum myslí, keď číta moje riadky a urobiť opak, čo by očakávali
- štylizovanie nadpisu do formy otázky "Ako na...?"
- nevyužívať slová ako "super", "zadarmo", "naj", nech to nevyznieva ako rýchla snaha predať, ako plytká reklama, skôr zaujať, motivovať, dať niečo iné, netradičné, pozrime sa na nasledujúce 2 výroky a ich rozdielne vyznievanie ("Super kvalita takmer zadarmo v 3 najefektívnejších krokoch na chudnutie." alebo "3 kroky k cíteniu sa sexi".)
- neopisovať, nerecitovať, vyvolať emóciu k pozitívnej zmene
- používať čísla, štatistiky (5 efektívnych krokov na zbavenie sa ...)
- písať stručne, krátko, k veci
- využívať podnadpisy v dlhšom texte pre orientáciu
- text písať tak, aby dával racionálne zmysel z vety na vetu, nejlepšie, ak v nasledujúcej vete použijeme náväznosť na fakt v predchádzajúcej, aby čitateľ nezačal myšlienkovo blúdiť
- v nadpisoch používať faktickú poznámku a kreatívne slová (overený fakt z článku zaujme, kreatívne slovo vytvorí túžbu)
- využívať akčnosť prítomnosti, čo vás viac zaujme ("Prezrime si nové produkty" alebo "Dorazili horúce novinky priamo z Berlína")
- poskytovať návody v krokoch ("Ako prestať fajčiť v 3 krokoch)
- vtipné hádanky v nadpise či texte ("Prečo je Aloe zelenšie než tabletka?")
- ku koncu textu používať rozkazovací spôsob na motivovanie k akcii, činu, konverzii
- referovanie z diskusie (citovanie zákazníkov) resp. využiť skutočný názor niekoho vplyvného v samotnom texte (sila referencií)
- využívať experimentovanie, A/B testy, prvky guerillového copywritingu
Boli pre Vás tieto informácie prínosné?