Mnohí ľudia si vytvoria stránku a zistia, že im nefunguje na účel, na aký ju chceli. Iní sa zasa nechajú odradiť dlhými manuálmi marketingových návodov strategického plánovania. Na začiatku zámeru vytvoriť webstránku stojí potreba- mať webstránku, ktorá účelovo informuje, predáva, komunikuje so zákazníkom a pod. Je teda robená pre návštevníka, zákazníka (všeobecnú verejnosť, zamestnanca, odborníkov a pod.). Podľa tohto druhu zákazníka a účelu existencie môže mať stránka rôzne ciele a priority, ktoré je treba úvodnou analýzou zadefinovať, aby sa zistené údaje priebežne zakomponovávali do jej tvorby. Pozrime sa na to najpodstatnejšie a poďme na to racionálne:
Musíte si ich teraz zodpovedať a získate nadhľad nad tým, čo idete v skutočnosti vytvárať.
Marketing má 4 základné nástroje- produkt, cena, komunikácia a distribúcia. A na otázku, čo chcem vytvoriť si odpovieme produktom. Produkt je výrobok (hmotný) alebo služba (nehmotná). V našom prípade si chceme vytvoriť stránku, teda nehmotný produkt. Je to forma služby, ktorá vždy poskytuje nejaké informácie. A podľa toho, aké informácie poskytuje, dostaneme sa k našej druhej strategickej otázke- prečo chcem vytvoriť stránku.
Webová stránka je to, čo v prostredí internetu predstavuje akúsi nádobu s istým tematicky zameraným obsahom. Webstránka je vyhľadávač, katalóg, spravodajský, hudobný, zábavný portál, facebook, twitter, youtube, pokec, všetko sú to webstránky. Čím sa odlišujú? Obsahom, štýlom a druhom poskytnutých informácií a tým rôznym druhom publika. Takýchto webstránok je veľa, sú kvalitné aj nekvalitné. Je ich hrozne veľa a mnohé sú i nekalé, škaredé, škodlivé a pod. Ľudia si preto vyvinuli prvotnú tendenciu nedôverovať ničomu novému. Ako to prekonať? Vedomými i podvedomými prvkami (štýl písania, známa osobnosť, obsahové spracovanie, grafika, odbornosť, autentickosť). Ale čo je najdôležitejšie? Najskôr treba:
Inak odíde ako milión ďalších. Treba ísť na to jednoducho správne. A ako teda návštevníka zaujať? Tým, čo hľadá a urobiť to priamo a jednoducho. Ak privedieme široko zameranú masu ľudí hľadajúcich rôzne informácie, nebude to fungovať. Pamätáte vyššie? Je veľa stránok, všeobecných, rozvláčnych, nekvalitne spracovaných. Treba sa teda odlíšiť tým, že ponúkneme presne úzkoprofilovo zameranú stránku, podáme informácie stručne, jasne, zreteľne (ľudia nemajú čas) a vsadíme to do peknej a jednoduchej grafiky. Ale čo je to úzkoprofilové zameranie stránky? To je druhá naša strategická otázka- prečo robím stránku.
Čo má naša stránka robiť?
Odpovedzte si a napíšte si to opäť. Už vieme, že chceme stránku na konkrétny účel. Ten dosiahneme vďaka návštevníkom. Ale akým? To je naša tretia strategická otázka.
Kto je našim zákazníkom? Opäť brainstormujme a píšte si odpovede. Chcem zaujať podľa:
Všetky vyznačené slovíčka predstavujú segmentačné príznaky, teda isté faktory, kvôli ktorým sa môžu zámery zákazníka a náš vplyv líšiť navzájom. A vďaka ich zodpovedaniu sa vieme lepšie vcítiť do cieľovej skupiny ľudí- našich zákazníkov, aby sme vedeli odhadnúť, čo, ako, kedy, kde a prečo chcú (kúpiť, informovať sa a pod.). Súhlasíte? Čo ďalej? Vieme čo, prečo a komu chceme niečo ponúknuť. Teraz to najťažšie. Ako?
Všetko, čo je v nasledujúcom zozname zodpovedá túto otázku.
To je všetko. Mnohé z týchto vecí sa použijú pri príprave napr. správneho obsahu webstránky (vytváraní kvalitných textov- copywritingu), ale i napr. už aj pri výbere kľúčového slova v názve webstránky.