x Tvorba stránky
ZONE


Login:


Pass:


Na čo všetko sa dá použiť email v podnikaní?

Ak používate email pre svoje podnikanie na internete, ste pred väčšinou konkurencie. Ak nie, je čas začať, nie je to nič ťažké. Pozrime sa na jednoduché stratégie, ako využiť email na maximum. Ak sa budete držať v článku popisovaných krokov, na nič nezabudnete a maximalizujete efekt využívania emailu. A aké sú hlavné výhody email marketingu?

  • nízke náklady
  • presné cielenie
  • výborná merateľnosť

Emailing je forma priameho oslovenia ľudí prostredníctvom emailových správ. V biznise je to jedna z najúčinnejších foriem komunikácie. To, čo nájdete v tomto článku, je vhodné hlavne pre:

  • živnostníkov pracujúcich so službami ale i s tovarmi, ktorí hľadajú rast, pre začínajúcich sú tu aj dostupné zľavy, čítajte dole
  • e-shopy pre obsluhu korešpondencie so zákazníkom,
  • pre zabehnutých podnikateľov pre affiliate kampane,
  • neziskové organizácie, často sa im poskytujú na email software zľavy, čítajte dole!

Sami si dajte otázku, koľko mailov denne napíšete alebo dostanete? Áno, tu sa črtá druhá otázka, koľko z tých emailov je k veci? Email marketing je aj zneužívaný a preto mnohí majú k nemu odpor. Pozrine sa na to, na čo by sme mali myslieť, aby sme to robili správne.

Podľa akých krokov budeme postupovať?

  1. CIEĽ používania emailu- aké sú možnosti, na čo všetko sa dá email používať
  2. STRATÉGIA na dosiahnutie vybraných cieľov
    1. vlastná emailová adresa pre komunikovanie
    2. získavanie emailových kontaktov = vybudovanie si vlastnej emailovej databázy
    3. nástroje pre efektívny email marketing
    4. plán a psychológia zaujatia zasielaných emailov
    5. dizajn zasielaných emailov
    6. obsah zasielaných emailov
      1. predmet správy- ako ho napísať lákavým
      2. obsah- čo by mal obsahovať
      3. pätička- čo by mala obsahovať
    7. vyhodnocovanie zasielaných emailingov a kampaní
    8. neodporúčané praktiky email marketingu
  3. AUTOMATIZÁCIA zasielania emailov
  4. Praktické tipy
    1. Prečo nekupovať databázy emailov
    2. Psychologické triky predmetu emailu
    3. Psychologické triky obsahu
    4. Výhody používania nástroja Gmail
    5. Akým praktikám sa vyhnúť
    6. Ukážka procesu súhlasného zbierania emailov
    7. Kde získať zľavu na automatizačný software pre neziskovky a začínajúcich podnikateľov

1. CIEĽ- na čo všetko sa dá email použiť pri podnikaní cez internet?

Informovanie ľudí

Je to úplný základ, na čo bol email vytvorený. Určite si skontrolujte, či získavate emailové kontakty návštevníkov stránky pre zasielanie noviniek newsletterom pravideľne alebo nepravideľne o tom, v čom podnikáte, čo radíte na stránke, čím chcete zaujať.

Ak nepoužívate email na informovanie zákazníka o vývoji niečoho, čo ho môže zaujímať, začnite. Môže ísť o zasielanie emailovej notifikácie o zmene stavu objednávky zákazníka či zaslatie informácie o objednávke, predfaktúre, faktúre, neuhradení faktúry či blížiacej sa splatnosti faktúry.

Tiež môžte zaslať email s odkazom záujemcovi na blížiaci sa videokurz naživo, ktorý môžte cez Skype alebo Hangout vysielať, aby nezabudol.

Tiež môžte poslať zákazníkovi email k sviatku- narodeninám či meninám, významnej udalosti, výročiu bytia zákazníkom, čo isto nebude čakať. A ak pribalíte nejakú zľavu či pozvánku, určite zožnete úspech.

Ako administračný nástroj

Email sa s obľubou používa ako registračný či prihlasovací údaj (login) do webstránky, eshopu. Objednávka v eshope môže byť jednorázová, ale ak si nakupujúci vytvorí bezplatný účet, ako prihlasovací údaj môže používať emailovú adresu a nie nejaké prihlasovacie meno, znížite tak nutnosť, aby si pamätal zákazník aj nejaké prihlasovacie meno, ktoré môže ľahko zabudnúť, ale emailovú adresu ako login asi ťažko zabudne.

Ako pomôcka pre remarketingovú propagáciu

Vedeli ste, že môžte získané kontakty vložiť do Facebook nástroje pre vytvorenie PPC reklamy a môžte cieliť reklamu len na ľudí s konkrétnymi emailovými adresami? Facebook si spáruje účty ľudí na FB s emailovými adresami v nich uvedenenými s emailami, ktoré nahráte do FB reklamného rozhrania a získate balík ľudí, ktorí napr. u vás už nakúpili alebo už navštívili stránku. Na takýchto ľudí už pravdaže môžte cieliť iný typ reklamy než na ľudí, ktorí na vašej stránke ešte vôbec neboli. Znižuje to náklady na reklamu.

2. STRATÉGIA- kroky pre maximálne využitie emailu

Stratégia je súbor krokov, ktorými máme dosiahnuť vyššie vytýčený cieľ. Prejdime si ich postupne.

1. Musíme mať najskôr vlastnú emailovú adresu

Ak to myslíte vážne s podnikaním, určite pri komunikácii so zákazníkmi sa vyhnite používaniu tvaru emailovej adresy voľne dostupných emailových klientov ako nieco@gmail.com, nieco@hotmail.com, nieco@azet.sk, nieco@centrum.sk a pod. Používajte najlepšie emailovú adresu pripojenú k vašej webovej stránke. Ak nemáte webstránku, musíte si nejakú kúpiť, ak máte webstránku napr. vajco.sk a zakúpili ste si možnosť vytvorenia aj emailovej adresy, môžte si vytvoriť adresu či adresy v tvare hocico@vajco.sk. A miesto "hocico" si dosaďte, čo len chcete, napr. info@..., marketing@..admin@... a pod.. Výhodou je unikátnosť a jasná identifikácia.

Špeciálny tip: povedal som, že určite nepoužívajte tvar adresy napr. nieco@gmail.com. Ide o tvar emailovej adresy, ale nie o samotného emailového klienta. Vedeli ste, že za obsah emailovej schránky platíte poskytovateľovi hostingu svojej webstránky pomernú časť z ceny za hosting? Môžte túto čiastku znížiť náklady na emailovú schránku na 0€ tým, že použijete práve jedného z bezplatných klientov. Viac o tom ktorého a na čo konrétne nájdete nižšie v článku v sekcii "Výhody Gmailu".

2. Potrebujeme získať emailové kontakty = vlastná databáza kontaktov

Základom všetkého je získať emailové adresy ľudí. Vybudovať si databázu vlastných emailov k nejakému účelu. Tak ako si vystavať svoju databázu? Dbajte na spôsob a zdroj.

Tip: spôsob získania emailu by mal byť vždy súhlasný (súhlasný marketing), t.z. sám návštevník či zákazník vám dá súhlas na evidenciu emailu tým, že vám ho poskytne na stránke alebo súhlasí, keď sa ho osobne spýtate napr. v reštaurácii, či si ho ako zákazníka môžte zaevidovať s menom (dá sa použiť na poslanie zľavy k meninám či výročiu) či vzorku novej pochúťky zadarmo a pod.

Zdrojom získania emailu môžu byť nasledujúce príležitosti, zoradíme si ich od najpočetnejšej:

  • formulár na vlastnej webstránke- ak človek na vašu stránku príde, máte jedinečnú a často jedinú možnosť ho zaujať a vypýtať si kontakt, ako na rande :-), inak návštevník odíde a nemusíte ho už nikdy "vidieť",
  • uviesť svoju emailovú adresu všade možne 
    • na webstránku,
    • do pätičky stránky,
    • do pätičky emailu,
    • na profil na sociálnych sieťach,
    • do svojich ebookov,
    • do svojich videí,
  • vložiť si do stránky zberač emailov na konkrétny účel (newsletter, stiahnutie ebooku, registrácia na live vysielanie a i.),
    • pravideľné informovanie o novinkách,
    • daj email a pošlem ti na tvoju emailovú adresu môj produkt, info, radu, ebook,
  • z osobných stretnutí,
  • uvádzať svoj email na offline letákoch, vizitkách,
  • od fyzických offline zákazníkov v prevádzke pri obsluhovaní.

A aké nástroje na toto všetko potrebujeme?

  1. vlastná webstránka,
  2. vlastná emailová adresa k doméne,
  3. vlastná emailová schránka napr. na Gmaile,
  4. formulár alebo nástroj na tvorbu formulárov na stránke pre získanie emailových kontaktov,
  5. nástroj na automatizované a tiež hromadné oslovovanie získaných kontaktov,
  6. nástroj na vyhodnocovanie oslovovania

Čo je ďalším dôležitým krokom? Pracovať s danými emailami.

3. Práca so získanými emailovými kontaktmi

Získanie emailu je často najťažšia úloha. Dovtedy, kým si majiteľa emailového kontaktu nenahneváme. Preto je určite dobré myslieť na nasledovné:

  1. plán zasielania emailov
    1. frekvencia zasielania
    2. psychologické pozadie emailu
  2. vhodný dizajn zasielaných emailov
    1. grafika emailov v štýle webstránky a farbách firmy (corporate identity)
    2. určite si otestujte, ako vyzerá vzhľad prijatého emailu od vás v rôznych emailových poskytovateľoch- Gmail, Yahoo, Zoznam, Azet a pod.,
  3. vhodný obsah emailov
    1. predmet emailovej správy
      1. určite využite psychologické štylizácie na zaujatiepríklady nižšie
      2. vyhnite sa spamovým slovám, kvôli ktorým roboti často filtrujú emaily do Spamupríklady nižšie
      3. špeciálne znaky- príklady nižšie
      4. nepreháňajte dĺžku predmetu, vždy si email predom pošlite a zhodnoťte, či vidíte predmet v celej svojej dĺžke
    2. obsah emailovej správy
      1. počet cieľov správy- účelom emailu by mal byť 1 cieľ (prelink na webstránku, konkrétna informácia), ak sa človek zameria na 1. odkaz v emaile, prestáva vnímať zvyšok emailu či druhú správu emailu, preto je fajn cieliť v emaile na 1 cieľ a prípadne ho viackrát z emailu linkovať odkazom,
      2. dĺžka správy- aký dlhý email by ste osobne ešte čítali?
      3. oslovenie- využiť pozitívne spôsoby oslovenia, navodenie príjemnej predstavy (Krásny slnečný deň prajem,...),
      4. odkazy- použiť viac odkazov v emaile ale len na 1 cieľ alebo iba jeden odkaz na konci emailu- okrem klasických týždenných zhrnutí článkov napr. v newsletteri, tam ich môže byť viac,
      5. štýlpríklady nižšie
      6. záver a pätička
        1. prianie,
        2. podpis (písaný),
        3. vlastná fotka a logo firmy,
        4. kontaktné a fakturačné údaje,
        5. otázka na spokojnosť,
        6. možnosť odhlásenia sa z emailingu v pätičke- ak človek nechce byť v zozname našich emailov, netreba mu v tom brániť, možno na odhlasovaciu stránku dať otázku s formulárom, prečo sa odhlásil dotyčný,
        7. odkaz na vlastnú webstránku,
        8. odkaz na obľúbenú službu s affiliate kódom,
        9. ďalšie...
  4. vyhodnocovanie zaslaných emailov a kampaní
    1. koľko ľudí otvorilo email
    2. koľko ľudí na niektorý z odkazov v ňom kliklo
    3. a iné napr. cez nástroj Google Analytics
  5. praktiky, ktorým sa isto vyhnúť
    1. nesúhlasnému emailingu
    2. kupovaniu databáz kontaktov- dôvody nižšie
    3. častému posielaniu emailov na svoje kontakty
    4. obsahových chýb v správach emailov
    5. omylom zasielanie správ na získané emailové kontakty
    6. iné- príklady nižšie

 

3. Ako si vyložiť nohy a nechať pracovať email automatizovane?

Časom by ste zistili, že odosielať info svojim zákazníkom osobne z vlastnej emailovej schránky je časovo náročné a posielať hromadne emaily neodporúčam, lebo ľudia by videli v emaile všetkých prijímateľov a to je porušenie súkromia. Ako teda na to inak?

  1. vhodné je použiť overený emailingový software na zabezpečenom serveri (v URL stránke uvidíte https- s na konci znamená šifrovaný protokol = väčšia forma zabezpečenia) ako napr. Smartemailing (v češtine), či potom Mailchimp (v angličtine) a iné, ak si zadáte do Googlu "email softwary",
  2. vybrať si vhodný balíček, väčšinou sa ceny odvíjajú od toho, koľko emailov plánujete mať v databáze, dobrý software Vám ponúkne na úvod bezplatné odskúšanie si ho a v prípade, že neskôr presiahnete istý počet kontaktov, ponúkne vám bezproblémový prechod na vyšší balík,
  3. mal by ponúkať možnosti
    • evidenciu kontaktov v rôznych zoznamoch,
    • formulár pre webstránku na získavanie emailov,
    • vytvorenie emailovej kampane, ktorá sa dá časovo naplánovať a hromadne odoslať, hromadne neznamená, ako bolo vyššie spomínané, odošle sa každý email samostatne, ale rýchlo za sebou, čo by reaálne človek nebol schopný stíhať,
    • tzv. autorespondér, t.z. ak nastane nejaký stav, niečo sa stane, napríklad, ak sa niekto prihlási do vášho zoznamu pre newsletter, automaticky sa mu zašle ďakovný email, prípadne za nastavený časový úsek sa odošle iný oznam, hovorí sa tomu aj smartkampaň, lebo koná múdro podľa vašich pokynov,
    • štatistické sledovanie vašich emailových kampaní
  4. pravideľne ho využívať, aby ste ho nezabudli používať, aby na vás ľudia pamätali, ale zároveň aby ste im neboli na otravu stále na očiach, pravideľnosťou sa vytvára zvyk a ak si na vás ľudia zvyknú, máte vyhraté,
  5. sledovať štatistiky a merať si konverzie
    • koľko ľudí otvorilo email,
    • čo ich na emaile zaujalo,
    • ktorý email bol efektívnejší než iný,
    • kedy v čase (deň, hodina zaslania, obdobie ako svietky a pod.) boli emailové kampane úspešnejšie,
    • či urobili ľudia to, čo ste chceli, teda buď otvorili email, klikli na odkaz, objednali si následne niečo a pod.)
  6. vykonať nápravy a zlepšenia
    • opraviť nefunkčnosti vzniknuté pri autorespondéroch,
    • zasielať častejšie či menj často a viac v efektívnejšie dni, časové úseky dňa, obdobia a v dostatočnom predstihu a pod.

A ako to funguje v praxi?

Ďalej v článku si ukážeme praktické tipy z praxe. Konkrétne:

  • prečo nekupovať databázy kontaktov, ale si ich radšej budovať?
  • základné psychologické triky na zaujatie predmetom správy,
  • ako zaujať obsahom mailu?
  • používate Gmail? Nie? Čas začať. Prehľad dôvodov.
  • ako môže vyzerať súhlasné zbieranie kontaktov a ich používanie?
  • kde si neziskovky a začínajúci podnikatelia môžu uplatniť zľavu na automatizačný program?
  • ďalšie činnosti a praktiky, ktoré sa robia a radšej sa im vyhnúť.

Boli pre Vás tieto informácie prínosné?

Napíšte a vyriešte si nejasnosti

comments powered by Disqus

Autor Pavol Provazník
Ahoj, som Pavol Provazník, zaoberám sa už vyše 6 rokov internet marketingom a túto stránku som napísal aj pre Vás. Budem rád :-) za spätnú odozvu. Pridajte si ma na .

Sledujte najnovšie trendy na sieťach


Facebook návody Google+ návody Youtube návody Linkedin Skype komunikácia Napíšte mi
Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies na svojom zariadení.
© SmartLink, s.r.o. 2013-2016 | Ochrana údajov | Obchodné podmienky | Pavol Provazník | Partneri | Kontakty